Saturday 12 April 2014

APA DAH JADI HARGA DAGING SEGAR NAIK 100%?

HARI ini akhbar Berita Harian mendedahkan menjelang  musim perayaan akan datang, Hari Raya Aidilfitri & Aidiladha DAGING SEGAR dijangka akan naik 100% dimana sekarang dijual dengan harga RM24 – RM 28 sekilo dijangka akan mencecah RM40 sekilo. Bagi mereka yang menyertai korban dan kekurangan wang dinasihatkan untuk siap tabungan untuk membiayai kenaikan kos lembu hidup. APA DAH JADI? MACAM MANA JADI MACAM NI?

Dalam RMK-9 Kerajaan Malaysia telah meluluskan penubuhan NFC (National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFC) ) pada tahun 2008 bertujuan untuk menternak dan mengedar daging segar untuk rakyat negara ini. Disamping menternak sendiri difahamkan NFC menyediakan projek payung mengalakkan penternak kecil menternak dan membekal lembu hidup kepada NFC.



Rancangan yang menarik kerana usaha ini pasti akan mengurangkan kos mengimpot lembu hidup atau daging lembu daripada luar. Lalu pihak kerajaan memberikan pinjaman mudah RM250 juta dan Geran Kerajaan RM 6 juta. NFC juga di berikan tanah berbentuk pajakkan seluas 5000 ekardi Gemas, Negeri Sembilan kepada NFC.

Berdasarkan namanya NFC sepatutnya menjadi syarikat nasional yang mengeluarkan daging lembu segar tapi telah diserahkan kepada suami Ketua Wanita UMNO Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil, Datuk Dr. Mohamad Salleh Ismail. NFC menjadi syarikat milik penuh keluarga Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil.

Sayang semuanya hancur dan dan kesannya rakyat terpaksa menanggung akibat. Jika semua ini berjalan dengan baik maka Malaysia akan menjadi “BELANDA TIMUR”.

No comments:

Post a Comment